Descripteurs (mots-clés)


Etendre la recherche sur niveau(x) vers le bas
Academic-practice partnerships in evidence-based nursing education: Protocol of a theory-guided scoping review / Guiyun Wang ; Yuting Xia ; Xirongguli Halili ; Siyuan Tang ; Qirong Chen in Nurse Education in Practice, Vol. 69 (May 2023)
![]()
[article]
Titre : Academic-practice partnerships in evidence-based nursing education: Protocol of a theory-guided scoping review Type de document : Article Auteurs : Guiyun Wang ; Yuting Xia ; Xirongguli Halili ; Siyuan Tang ; Qirong Chen Année de publication : 2023 Article en page(s) : 103644 Langues : Anglais (eng) Descripteurs : HE Vinci
Autonomie personnelle ; Compétence clinique ; Education ; Enseignement spécialisé en soins infirmiers ; Réflexion ; Rétroaction ; UniversitésRésumé : Aim This theory-guided scoping review aims to provide an overview of existing literature about academic-practice partnerships in evidence-based nursing education. Background Academic-practice partnership is an approach to improve evidence-based nursing education, to promote evidence-based nursing practice which could reduce the nursing care discrepancy, improve the nursing care quality and patient safety, reduce healthcare costs and promote nursing professional development. However, the related research is limited and there is a lack of systematic review of related literature. Design A scoping review guided by the theories of the Practice-Academic Partnership Logic Model and the JBI Model of Evidence-Based Healthcare. Methods The researchers will use JBI guidelines for scoping reviews and related theories to guide this theory-guided scoping review. The researchers will systematically search Cochrane Library, PubMed, Web of Science, CINAHL, EMBASE, SCOPUS and Educational Resource Information Centre (ERIC) using major search concepts including academic-practice partnership, evidence-based nursing practice and education. Two reviewers will be responsible for independent literature screening and data extraction. Discrepancies would be solved by a third reviewer. Expected results This scoping review will identify related research gaps to provide implications for researchers and identify specific information to provide implications for developing interventions of academic-practice partnerships in evidence-based nursing education. Registration number This scoping review had been registered on Open Science Framework (https://osf.io/83rfj). Disponible en ligne : Oui En ligne : https://login.ezproxy.vinci.be/login?url=https://www.sciencedirect.com/science/a [...] Permalink : https://bib.vinci.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=306774
in Nurse Education in Practice > Vol. 69 (May 2023) . - 103644[article]Accompagnement de l'orthophoniste lors d'une communauté de pratique interprofessionnelle : quels comportements les enseignants utilisent-ils pour promouvoir la compréhension en lecture de leurs élèves ? / Marie-Catherine St-Pierre ; Véronique Gamache ; G. Dunlay ; Catherine Hodgson ; Emmanuelle Careau ; Marie-Catherine Desmarais in ANAE : Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, Vol.32 t.1, n°164 (Février/mars 2020)
[article]
Titre : Accompagnement de l'orthophoniste lors d'une communauté de pratique interprofessionnelle : quels comportements les enseignants utilisent-ils pour promouvoir la compréhension en lecture de leurs élèves ? Type de document : Article Auteurs : Marie-Catherine St-Pierre ; Véronique Gamache ; G. Dunlay ; Catherine Hodgson ; Emmanuelle Careau ; Marie-Catherine Desmarais Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 77-84 Langues : Français (fre) Descripteurs : HE Vinci
Collaboration ; Compréhension en lecture ; Développement du langage ; Enseignement primaire ; Formation de concepts ; Orthophonie ; Question ouverte ; Reformulation ; Rétroaction ; VerbalisationMots-clés : communauté de pratique collaboration orthophoniste-enseignant modelage langagier Résumé : Cet article situe la collaboration interprofessionnelle dans une communauté de pratique (CoP) où l'orthophoniste offrait un accompagnement à des enseignantes du primaire pour promouvoir les habiletés langagières. Pour mieux comprendre les retombées de cette guidance dans les pratiques en classe, cette étude dresse le portrait des comportements adoptés par les participantes lors d'activités élaborées durant la CoP. L'analyse révèle que les comportements les plus fréquents visent la gestion de l'échange. En soutien aux apprentissages, ceux-ci sont principalement de l'ordre du questionnement lié au développement des concepts et de la rétroaction, alors que peu sont du modelage langagier. Des pistes d'actions pour bonifier les résultats de la collaboration orthophoniste-enseignant sont proposées. Disponible en ligne : Non Permalink : https://bib.vinci.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=256240
in ANAE : Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant > Vol.32 t.1, n°164 (Février/mars 2020) . - p. 77-84[article]Exemplaires (2)
Cote Support Localisation Section Disponibilité ANAE. Vol.32 t.1, n°164 (Février/mars 2020) Périodique papier Ixelles Rez Consultation sur place uniquement
Exclu du prêtANAE 2020 P_164 Périodique papier Woluwe Espace revues Consultation sur place uniquement
Exclu du prêtLalliance pédagogique en supervision clinique : une étude qualitative en sciences de la santé / Luc Côté in Pédagogie médicale, Vol. 18, n° 4 (Décembre 2017)
[article]
Titre : Lalliance pédagogique en supervision clinique : une étude qualitative en sciences de la santé Type de document : Article Auteurs : Luc Côté ; Erik Breton ; Dominique Boucher ; Élisabeth Déry ; Jean-François Roux Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 161-170 Langues : Français (fre) Descripteurs : HE Vinci
Recherche qualitative ; Rétroaction ; Stage pratique guidéMots-clés : Alliance pédagogique Supervision clinique Résumé : Les auteurs rappellent que la notion d« alliance pédagogique » a été proposée comme cadre conceptuel de la rétroaction axée sur le dialogue lors de la supervision clinique. Ils soulignent cependant que les représentations des superviseurs et des stagiaires à cet égard n'ont pas réellement été documentés. Dans ce contexte ils ont conduit une étude qualitative visant à décrire la signification de "l'alliance pédagogique" pour les superviseurs et les stagiaires en sciences de la santé, les facteurs contribuant ou non à son développement, ainsi que les stratégies de gestion qui sont déployées lorsque les difficultés sont identifiées. Leurs résultats documentent que la notion d'"alliance pédagogique" est nouvelle pour la majorité des participants, qu'elle fait référence aux dimensions de collaboration, de confiance, de respect et de communication. Ils confirment que l'alliance pédagogique est un processus interactionnel complexe, influencé par plusieurs facteurs. Disponible en ligne : Non Permalink : https://bib.vinci.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=86963
in Pédagogie médicale > Vol. 18, n° 4 (Décembre 2017) . - p. 161-170[article]Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité REV Périodique papier Woluwe Espace revues Consultation sur place uniquement
Exclu du prêtAn evaluation of formative feedback and its impact on undergraduate student nurse academic achievement / Carolyn Mackintosh-Franklin in Nurse Education in Practice, Vol. 50 (January 2021)
![]()
[article]
Titre : An evaluation of formative feedback and its impact on undergraduate student nurse academic achievement Type de document : Article Auteurs : Carolyn Mackintosh-Franklin Année de publication : 2021 Article en page(s) : 102930 Note générale : https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102930 Langues : Anglais (eng) Descripteurs : HE Vinci
Apprentissages premiers (cycle des) ; Elève infirmier ; Enseignement spécialisé en soins infirmiers ; Evaluation ; Rétroaction ; Réussite scolaireRésumé : Formative feedback is widely considered best pedagogic practice to develop and support deep learning, however evidence to support its use and impact on academic achievement is limited.
This module evaluation used formative work submitted to Blackboard©, actual student feedback provided and examination board results detailing final achievement, for 353/115 students on one core module in a UK based undergraduate (UG) programme. Quantitative data was analysed using descriptive statistics and the χ2 test, whilst qualitative data from written feedback provided by academic staff was analysed using thematic content analysis.
Findings for this group of students indicates those who submitted formative work were significantly more likely to obtain an A grade while students not submitting formative work were more likely to fail. However both quantitative and qualitative analysis indicated this was independent of the amount of feedback, the nature of feedback or the member of academic staff who provided the feedback.
This has interesting implications, if students who submit formative work achieve higher summative grades irrespective of formative feedback provision or individual academic staff member, the value of providing written formative feedback must be questioned, and reasons behind this initial finding require more in depth exploration.Disponible en ligne : Oui En ligne : https://login.ezproxy.vinci.be/login?url=https://www.sciencedirect.com/science/a [...] Permalink : https://bib.vinci.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=262808
in Nurse Education in Practice > Vol. 50 (January 2021) . - 102930[article]Assisted Movement With Proprioceptive Stimulation Reduces Impairment and Restores Function in Incomplete Spinal Cord Injury / Deborah Backus in Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2014/8 (2014)
![]()
[article]
Titre : Assisted Movement With Proprioceptive Stimulation Reduces Impairment and Restores Function in Incomplete Spinal Cord Injury Type de document : Article Auteurs : Deborah Backus ; Paul Cordo ; Amanda Gillott Article en page(s) : p. 1447-1453 Langues : Anglais (eng) Descripteurs : HE Vinci
Membre supérieur ; Rééducation et réadaptation ; Rétroaction ; Traumatismes de la moelle épinièreMots-clés : sensory Rétroaction sensorielle Spinal cord injuries Upper extremity Résumé : Objective
To test whether treatment with assisted movement with enhanced sensation (AMES) using vibration to the antagonist muscle would reduce impairments and restore upper limb function in people with incomplete tetraplegia.
Design
Prospective, pre-post study.
Setting
Laboratory and rehabilitation hospital.
Participants
We recruited 15 arms from 10 individuals (8 men; mean age, 40.5y; mean years postspinal cord injury [SCI], 3) with chronic, incomplete tetraplegia.
Intervention
Two or three 20-minute sessions per week over 9 to 13 weeks (25 sessions total) on the AMES device, which combines repeated movement with targeted vibration to the antagonist muscle.
Main Outcome Measures
Strength and active motion tests on the AMES device; International Standards for the Neurological Classification of SCI (ISNCSCI) motor and sensory examinations; Modified Ashworth Scale (MAS); grasp and release test (GRT); Van Lieshout Test (VLT); and Capabilities of Upper Extremity questionnaire (CUE).
Results
The AMES strength test scores improved significantly in metacarpophalangeal flexion (P=.024) and extension (P=.007) and wrist flexion (P=.001) and extension (P<.000 the ames active motion scores improved in hand and wrist mas isncsci remained unchanged whereas grt increased post hoc analysis showed a trend from pre- to posttreatment significant change pretreatment follow-up there was no vlt or cue five of participants reported return sensation digits after first second third treatment session.> Conclusions
People with chronic, incomplete tetraplegia may experience improvements in impairments and function after treatment on a device combining assisted movement and proprioceptive stimulation. Further investigation is warranted.Disponible en ligne : Oui En ligne : https://login.ezproxy.vinci.be/login?url=https://www.sciencedirect.com/science/a [...] Permalink : https://bib.vinci.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=118934
in Archives of Physical Medicine and Rehabilitation > 2014/8 (2014) . - p. 1447-1453[article]Attentional focus of feedback for improving performance of reach-to-grasp after stroke: a randomised crossover study / K.F. Durham in Physiotherapy, 2014/2 (2014)
PermalinkLe bégaiement peut-il être guéri par l'induction de changement plastique dans le cerveau? / Kathleen Henriksen in UPLF info, Vol. 25, n° 2 (2008)
PermalinkChanges in landing mechanics using augmented feedback / Becky Heinert in Physical therapy in sport, Vol. 52 (November 2021)
PermalinkComment les nouvelles technologies peuvent-elles aider le scripteur à mieux écrire ? Étude pilote sur la modification de la perception visuelle de la trace / Jean-François Connan in ANAE : Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, Vol.33 t.1, n°170 (Février 2021)
PermalinkLa communication / P. Aguettant in Le journal de l'infirmière de neurologie et de neurochirurgie, 1 (2016)
PermalinkComparaison des systèmes de déclaration d?incidents en radiothérapie en France et à l?étranger / M.-N. Nguyen ; I. Chambrelant ; P. Meyer ; L. Tripard ; D. Antoni ; G. Noël in Cancer/Radiothérapie, Vol. 27, n° 3 (Mai 2023)
PermalinkDéveloppement dun programme de patients simulés : partage de quinze ans dexpérience à lUniversité de Lausanne / Francine Viret ; Ariane Christen ; Jo Boegli ; Sylvie Félix in Pédagogie médicale, Vol. 24, n° 2 (Juin 2023)
PermalinkDoes verbal and tactile feedback change EMG activity in shoulder girdle and trunk muscles during plyometric exercise in overhead athletes with and without shoulder pain? / Maria Werin in Physical therapy in sport, Vol. 54 (March 2022)
PermalinkEffectiveness of Audio Feedback for Partial Weight-Bearing in and Outside the Hospital: A Randomized Controlled Trial / H. Hurkmans in Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2012/4 (2012)
PermalinkEffects of Ankle Proprioceptive Interference on Locomotion After Stroke / Sang-I Lin in Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2012/6 (2012)
Permalink