Login
Communauté Vinci
Extérieur
Si votre nom d'utilisateur ne se termine pas par @vinci.be ou @student.vinci.be, utilisez le formulaire ci-dessous pour accéder à votre compte de lecteur.
Titre : | Studie over de hedendaagse kennis en interesse van de Belgische bevolking voor gezondere voedingsmiddelen in het algemeen en een voedselkeuzelogo in het bijzonder |
Auteurs : | Natacha Dehaen, Auteur ; Leon Jansen, Promoteur ; Olivia Capot, Promoteur |
Type de document : | Travail de fin d'études |
Année de publication : | 2016 |
Langues: | Français |
Index. décimale : | TFE - Diététique |
Descripteurs : |
HE Vinci Comportement ; Consommateur ; Enquête ; Entretien ; Etiquetage des aliments ; Questionnaire |
Résumé : |
Consumenten worden dagdagelijks geconfronteerd met gigantisch veel keuzemogelijkheden wat de voedingsmiddelen in de supermarkten betreft. Dit fenomeen en hun kennis over de etikettering, spelen een rol in het maken van gezondere keuzes. Zou een voedselkeuzelogo hen daarbij kunnen helpen?
Methodologie: Deze kwalitatieve studie werd uitgevoerd onder de Belgische populatie, in verschillende supermarkten, binnen de drie verschillende regios van België. Het hoofddoel van deze studie is tweezijdig, ten eerste om een eerst inzicht krijgen van de hedendaagse kennis en interesse over gezondere voeding en ten tweede, hun interesse en houding betreffende een betere keuze logo van de Stichting Ik Kies Bewust. Er werd besloten om persoonlijke interviews uit te voeren in Brussel Hoofdstedelijk Gewest (Schaerbeek), Vlaanderen (Antwerpen) en Wallonië (Charleroi). De interviews werden uitgevoerd doormiddel van een vragenlijst die opgesteld werd op basis van vroeger al gebruikte vragenlijsten in Nederland van de Ik Kies Bewust Stichting. Een steekproef van 90 respondenten hebben vrijwillig deelgenomen aan persoonlijke interviews aan de uitgang van verschillende supermarkten (Aldi, Carrefour market en Proxy Delhaize). Resultaten: Er is weinig kennis wat gezondere voedingsproducten onder éénzelfde productcategorie betreft maar wel interesse voor deze. Respondenten kijken niet vaak naar de voedingswaarde en hebben hulp nodig om hun gezondere keuzes te maken. Daarbij hebben ze een behoefte aan een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een voedselkeuzelogo, zoals het Ik Kies Bewust logo. Merkbare verschillen tussen de verschillende variabelen (geslacht, leeftijdscategorie, opleidingsniveau, werksector, etc.) werden tijdens de analyse van de resultaten opgemerkt. Conclusie: Er is een duidelijke behoefte aan een hulpmiddel, de voedingswaarde blijft complex. Mensen weten dat natuurlijke producten gezond zijn en kunnen fruit en groenten in de supermarkt terug vinden en kiezen. Toch hebben ze in de supermarkt een probleem bij het kiezen van bewerkte producten die verpakt zijn. De doelgroep van het Ik Kies Bewust logo wordt hier bevestigd, consumenten met een laagopleidingsniveau uit andere werksectoren als voeding en gezondheid. Deze observatie opent deuren die lang nog niet gesloten zullen worden. |
Disponible en ligne : | Non |
Lieu du stage : | Schuttelaar et Partner |
Département : | Diététique |
Exemplaires (1)
Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|
DEH 16 | Travail de fin d'études | Woluwe | Espace livres | Prêt autorisé Disponible |