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Titre : | Be fearless: Positive affect as a mediator between venturesomeness and self-efficacy in future entrepreneurs and managers (2018) |
Auteurs : | B.A. Basinska ; A.M. D?aderman |
Type de document : | Article |
Dans : | European Review of Applied Psychology (Vol. 68, n°4-5, July-September 2018) |
Article en page(s) : | p. 171-180 |
Mots-clés: | Venturesomeness ; Positive affect ; Self-assurance ; Joviality ; Attentiveness ; Self-efficacy ; Entrepreneurship ; Mediation ; Young adults ; Audace ; Affect positif ; Confiance en soi ; Jovialit?e ; Sollicitude ; Connaissance de ses propres capacit?es ; Entrepreneuriat ; M?ediation ; Jeunes adultes |
Résumé : | Introduction and objectives Self-efficacy, personality and different affect states in entrepreneurs and managers are important factors for effectiveness and well-being. The aim of the study was to examine in young adults during entrepreneurship-related education, the relationships between venturesomeness and self-efficacy, and the mediating effects of positive affect and positive emotions (joviality, self-assurance, attentiveness) on these relationships. Method One hundred and fifty-three participants (mean age 22 years) completed questionnaires that assessed venturesomeness, general self-efficacy, positive affect (measured as a state), and positive emotions. Bootstrapping analyses with simple and multiple mediators were conducted, controlled for gender, to estimate the indirect effects of positive affect and positive emotions on venturesomeness and general self-efficacy. Results Venturesomeness was significantly correlated with self-efficacy. Positive affect (model 1), joviality and self-assurance, but not attentiveness (model 2), were complete mediators in the relationship between venturesomeness and self-efficacy. Conclusion The present study provides new evidence that heightened venturesomeness is related to higher levels of positive affect, self-assurance and joviality. Venturesomeness, therefore, may strengthen self-efficacy in young people during entrepreneurship-related education, and positive emotions may lead to an aware use of resources, including self-efficacy. These results may stimulate young people to be brave and to try new experiences. R?esum?e Introduction et objectifs La connaissance de ses propres capacit?es, la personnalit?e et les diff?erents ?etats d?affect chez les entrepreneurs et les managers sont des facteurs importants en ce qui concerne l?efficacit?e et le bien-?etre. L?objectif de cette ?etude consistait ?a examiner de jeunes adultes lors d?une formation li?ee ?a l?entrepreneuriat, les relations entre l?audace et la connaissance de ses propres capacit?es, et les effets m?ediateurs de l?affect positif et des ?emotions positives (jovialit?e, confiance en soi, sollicitude) sur ces relations. M?ethode Cent cinquante-trois participants (?age moyen 22?ans) ont rempli des questionnaires ?evaluant l?audace, la connaissance g?en?erale de ses propres capacit?es, l?affect positif (mesur?e comme un ?etat) et les ?emotions positives. Des analyses de d?emarrage avec des m?ediateurs simples et multiples ont ?et?e r?ealis?ees, contr?ol?ees pour le sexe, en vue d?estimer les effets indirects de l?affect positif et des ?emotions positives sur l?audace et la connaissance g?en?erale de ses propres capacit?es. R?esultats L?audace a ?et?e corr?el?ee de mani?ere significative ?a la connaissance de ses propres capacit?es. L?affect positif (mod?ele 1), la jovialit?e et la confiance en soi, mais pas la sollicitude (mod?ele 2), ?etaient des m?ediateurs complets dans la relation entre l?audace et la connaissance de ses propres capacit?es. Conclusion Cette ?etude apporte une nouvelle preuve que l?intensification de l?audace est li?ee ?a des niveaux sup?erieurs d?affect positif, de confiance en soi et de jovialit?e. Par cons?equent, l?audace peut renforcer la connaissance de ses propres capacit?es chez les jeunes gens pendant une formation li?ee ?a l?entrepreneuriat, et les ?emotions positives peuvent entra?iner une utilisation consciente des ressources, notamment de la confiance en soi. Ces r?esultats peuvent stimuler les jeunes gens ?a faire preuve de courage et tenter de nouvelles exp?eriences. |
Disponible en ligne : | Oui |
En ligne : | https://login.ezproxy.vinci.be/login?url=https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1162908818300501 |