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Titre : | French validation of the Emotion Regulation Skills Questionnaire (2024) |
Auteurs : | Carla Nardelli ; Tina Montreuil ; Michael Naoufal ; Matthias Berking ; Céline Baeyens ; Catherine Bortolon |
Type de document : | Article |
Dans : | European Review of Applied Psychology (Vol. 74, n°1, February 2024) |
Article en page(s) : | 100877 |
Mots-clés: | Emotion regulation ; Assessment ; Validity ; Reliability ; Emotion regulation skills ; R?egulation ?emotionnelle ; ?Evaluation ; Validation ; Fiabilit?e ; Comp?etences de r?egulation ?emotionnelle |
Résumé : | Background Emotion regulation (ER) has become the target of multiple clinical interventions, given its transdiagnostic features. The goal of this study was to validate a French version of the Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ, Berking & Znoj, 2008), which provides an overview of the ER skills described in the Adaptive Coping with Emotions model. Method This online study was comprised of different questionnaires designed to analyse the psychometric properties of the ERSQ in both French and Canadian non-clinical populations (n=658). Results The nine subscales based on the nine factors show a satisfactory internal consistency. The scale also demonstrates good convergent validity and acceptable test-retest validity. The proposed nine-factor model shows an adequate fit to the data, with all approximate fit indices showing acceptable model fit. Limitation This online study can be associated with common limits of self-reported measures. Moreover, our results should be replicated in future studies, for example in clinical samples, to validate its discriminant capacity. Conclusions The French version of the ERSQ can be considered as a reliable instrument for assessing ER skills. Contrary to other related questionnaires, the ERSQ measures multiple dimensions considered as possible targets of psychological interventions. R?esum?e Contexte La r?egulation des ?emotions (RE) est devenue la cible de multiples interventions cliniques, ?etant donn?e ses caract?eristiques transdiagnostiques. L?objectif de cette ?etude ?etait de valider une version fran?caise du Questionnaire de Comp?etences en mati?ere de R?egulation ?Emotionnelle (ERSQ, Berking & Znoj, 2008), qui fournit une vue d?ensemble des comp?etences de la RE d?ecrites dans le mod?ele Adaptive Coping with Emotions. M?ethode Cette ?etude en ligne comprenait diff?erents questionnaires destin?es ?a analyser les propri?et?es psychom?etriques de l?ERSQ dans une population non clinique fran?caise et canadienne (n=658). R?esultats Les neuf scores bas?es sur les neuf facteurs pr?esentent une coh?erence interne satisfaisante. L??echelle d?emontre ?egalement une bonne validit?e convergente et une validit?e test-retest acceptable. Le mod?ele ?a neuf facteurs propos?e s?ajuste bien aux donn?ees, tous les indices d?ajustement approximatifs montrant un ajustement acceptable du mod?ele. Limites Cette ?etude en ligne peut ?etre associ?ee aux limites communes des mesures auto-rapport?ees. De plus, nos r?esultats b?en?eficieraient d??etudes de r?eplication, par exemple dans des ?echantillons cliniques afin d?investiguer sa validit?e discriminante. Conclusions La version fran?caise de l?ERSQ peut ?etre consid?er?ee comme un instrument fiable d??evaluation des comp?etences en mati?ere de RE. Contrairement ?a d?autres questionnaires connexes, l?ERSQ mesure plusieurs dimensions consid?er?ees comme des cibles prometteuses d?interventions psychologiques. |
Disponible en ligne : | Oui |
En ligne : | https://login.ezproxy.vinci.be/login?url=https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1162908823000105 |